شرایط جدید سن فرسودگی اتومبیل مشخص شد + جزئیات

فروش آنلاین انواع فیلتر هوا، فیلتر روغن، فیلتر بنزین، فیلتر کابین، روغن موتور، هیدرولیک گیربکس، لنت، برف پاک کن، مکمل ها و خوشبوکننده های خودرو و..

شرایط جدید سن فرسودگی اتومبیل مشخص شد + جزئیات

۸۲ بازديد
شرایط جدید سن فرسودگی اتومبیل مشخص شد + جزئیات


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست از تعیین شرایط جدید سن فرسودگی ماشین ها اطلاع داد و جزئیاتی از آن را تشریح نمود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آیین‌نامه جدید ماده 8 قانون هوای پاک با موضوع سن فرسودگی خودروهای فرسوده و تعیین ملاک اسقاط، با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌های ذیربط، در کمیسیون‌های هیئت دولت مورد بررسی قرار گرفت و به زودی ابلاغ می گردد.
طبق این گزارش، قبل از این به علت ابطال آیین‌نامه قبلی با رأی دیوان عدالت اداری، مشکلات زیادی مانند بلاتکلیفی موضوع اسقاط ناوگان فرسوده، پدید آمده بود، این امر به خاطر از بین رفتن ملاک و معیار اسقاط ناوگان فرسوده با ابطال آیین‌نامه ماده 8 قانون هوای پاک، در خصوص از رده خارج کردن ناوگان فرسوده تشدید شد.
با توجه به اهمیت موضوع محمدمهدی میرزایی‌قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در مورد موضوع ماده 8 قانون هوای پاک و آیین‌نامه آن، بیان نمود: طبق قانون هوای پاک مصوب مرداد ماه سال 1396 که توسط مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده است؛ "همه اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند اتومبیل های خود را بعد از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج نمایند و مسئولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه نمایند.
او همچنین ادامه داد: تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده براساس آیین‌نامه‌ای می باشد که حداکثر ظرف مدت 3 ‌ماه بعد از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به ‌تصویب هیئت‌ وزیران می ‌رسد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تصریح نمود: حمل بار و مسافر، ‌صدور گواهی معاینه فنی،‌ تخصیص بیمه شخص ثالث، ‌خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع می باشد.
میرزایی‌قمی افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ماشین های فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، ‌محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می ‌کند."
او همچنین تأکید کرد: طبق قانون هوای پاک، آیین‌نامه‌ای با موضوع تعیین سن فرسودگی باید توسط دولت تدوین شده و تکلیف اتومبیل های فرسوده را مشخص نماید.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست راجع به سیر تحولات آیین‌نامه ماده 8 قانون هوای و اینکه تاکنون چه اقداماتی در رابطه با این موضوع انجام شده است، بیان کرد: آیین‌نامه ماده 8 قانون هوای پاک (نسخه قدیم) مصوب 18 مهرماه1397 توسط هیئت وزیران تصویب شد، در این آیین‌نامه برای هریک از انواع وسایل نقلیه "سن فرسودگی" تعیین شد، به این ترتیب ملاک ممنوعیت تردد و اسقاط اتومبیل های فرسوده، سن آنها لحاظ شد.
میرزایی‌قمی ادامه داد: بعد از تصویب آیین‌نامه ماده 8 قانون هوای پاک در سال1397، یکی از شهروندان با توضیح اینکه ملاک قراردادن سن وسیله نقلیه به عنوان تنها عامل موثر در فرسودگی اتومبیل، موجبات وارد آمدن ضرر و زیان به مالکان اتومبیل می گردد، اقدام به طرح شکایت در این خصوص نمود و آیین‌نامه ماده 8 قانون هوای پاک طی رأی به تاریخ 99/4/15 دیوان عدالت اداری براساس نظر فقهای شورای نگهبان، ابطال شد.
وی همچنین ادامه داد طبق نظر شورای نگهبان، با توجه به اینکه راه‌های مطمئن دیگری به منظور احراز شرایط قانونی لازم به جهت ادامه فعالیت اتومبیل ها از جمله آلاینده نبودن وجود دارد، اطلاق از رده خارج شدن ماشین ها صرفاً با رسیدن به سن مذکور در مصوبه، از جهت اسراف و ضایع شدن حقوق مالکین، خلاف شرع شناخته شد، در نتیجه این آیین‌نامه توسط دیوان عدالت اداری ابطال گشت.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تصریح نمود: پیش‌نویس جدید با تغییر رویکرد توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با أخذ نظر از دیگر دستگاه‌ها در آذر سال 99 به دولت فرستاده شد.
میرزایی‌قمی با بیان اینکه در آیین‌نامه جدید، دو نوع سن برای انواع وسایل نقلیه تعریف شده ، اظهار نمود: "سن مرز فرسودگی" و "سن فرسودگی" دو تعریف جدید می باشد ، به گونه ای که زمانی یک خودرو به سن "مرز فرسودگی"می‌ رسد، به منظور کارکرد بالاتر و آلایندگی مضاعف آن، نیازمند مراقبت و تعمیرات بیشتر است و باید تعداد دفعات معاینه فنی سالانه آن و عوارض سالیانه مربوطه افزایش پیدا کند.
وی افززود: در صورتیکه خودرو به خاطر افت و کاهش عملکرد و از بین رفتن قطعات کنترل آلایندگی و ایمنی، توانایی قبولی در آزمون‌های معاینه فنی را نداشته باشد؛ "فرسوده" تلقی می شود و مشمول محدودیت‌های ذکر شده در متن ماده 8 قانون هوای پاک می گردد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تأکید نمود: اگر خودرو تحت مراقبت و تعمیرات و نگهداری منظم و مناسب قرار بگیرد و مشروط بر توان أخذ معاینه فنی، می‌تواند به تردد خود ادامه دهد، در غیر این صورت باید از رده خارج و اسقاط گردد.
میرزایی‌قمی افزود: این آیین‌نامه به هیچ وجه نافی وظایف دستگاه‌های ذیربط مثل وزارت کشور و شهرداری‌ها در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نمی باشد، کماکان وزارت کشور و سازمان راهداری باید طبق قوانین و مقررات نوسازی ناوگان تحت پوشش خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: از آنجا که ماشین های دولتی از لحاظ کیفیت نگهداری، نسبت به اتومبیل شخصی، وضعیت نامناسب‌تری دارند؛ در نتیجه سن "مرز فرسودگی" ماشین های دولتی نسبت به ماشین های شخصی، کمتر در نظر گرفته شده ، و خودروهای دولتی در سن پایین تری، مشمول افزایش تعداد دفعات معاینه فنی سالانه می گردند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تصریح نمود: موضوع اسقاط وسایل نقلیه کما فی‌السابق در جریان بوده و منتفی نشده ، در این باره وفق آیین‌نامه ماده 2 قانون هوای پاک، به ازای شماره‌گذاری وسایل نقلیه نو‌شماره ناوگان دیزلی و موتورسیکلت‌ها، تولیدکنندگان و واردکنندگان، مکلف به اسقاط وسیله نقلیه مشابه گشته اند.

 

#فیلتر_روغن #فیلتر_هوا #فیلتر_بنزین #فیلتر_کابین

 

خرید فیلتر خودرو از سایت معتبر کارکالا

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.